הקרנה מיוחדת – קולנוע, זיכרון ומלחמה

הירושימה אהובתי

״הירושימה אהובתי״ של אלן רנה ו״שלוש נשימות״ של יהב וניר ז״ל

חמישי 22.2 בשעה 20:45

סינמטק תל אביב

בעקבות שבעה באוקטובר

בעקבות שבעה באוקטובר

אוף סקרין הוא כתב עת לקולנוע, לאוהבי קולנוע מאת אוהבי קולנוע. קראו ניתוחים מעמיקים על סרטים ישנים וחדשים, מחשבות על המדיום, ביקורות, רשימות מומלצים, סיקורי פסטיבלים ועוד.

שיתוף

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

לכל הריאיונות

פוקוס על אנייס ורדה

מחשבות קצרות

עוד מחשבות קצרות

פוקוס על דוד פרלוב

רשימות

מהדורה 11

מרחבים

בעריכת אורית תור
אוונטורה 1960 מיכאל אנטוניוני
מתוך ״אוונטורה״ (1960, בימוי מיכאלאנג'לו אנטוניוני)

מהם מרחבים קולנועיים? עוד אצל האחים לומייר הופיעו תחנת רכבת ומפעל לא סתם כאתרי התרחשות אלא כגיבורים ממש, והאינטראקציה ביניהם לבין הדמויות והאובייקטים המצולמים בהם עמדה בבסיס הסרטים הראשונים. מאז ועד ימינו, מרחבים קולנועיים מאופיינים לא רק דרך תכונותיהם הפיזיות והגאוגרפיות אלא גם ממה שמתקיים (או לא מתקיים) בתוכם, התנועה שבהם והאסוציאציות אותן הם מעוררים.

סרטי קולנוע רבים בונים ומפרקים את המרחבים שלהם, מעוותים ומדמיינים אותם מחדש. לעיתים הם מסתירים אותם מפני הצופים, ולעיתים משאירים אותם חשופים ונתונים להתבוננות והרהור. המרחבים — בין אם הם הרמונים או כאוטים, אוטופים או דיסטופים, מרחבים של כליאה או של חופש ובריחה – ניצבים במרכז היצירה הקולנועית ואף מגדירים את מהותה. במהדורה הנוכחית ניסינו לחקור באמצעות מספר מקרי בוחן את האופנים בהם מוצגים מרחבים בסרטים עלילתיים ותיעודיים. החופש הרב שבהגדרת המושג הוביל לתוצאה מגוונת המספקת נקודות מבט שונות לדרכי ביטויו במדיום הקולנועי.

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
אוונטורה 1960 מיכאל אנטוניוני
מתוך ״אוונטורה״ (1960, בימוי מיכאלאנג'לו אנטוניוני)