כולנו זרים

הסרטים המעניינים של הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה (TLVFest) נפתח אמש בהקרנה של ״כולנו זרים״ סרטו החדש של אנדרו היי בכיכוב פול מסקל ואנדרו סקוט. הסרט כבר צבר את שבחי הביקורת בחו״ל והפך לאחד המדוברים של השנה, כך שכדאי לחכות עם רשימות הסיכום לפחות עד שבוע הבא. בעשרת הימים הקרובים, יקרין הפסטיבל שלל סרטים ארוכים וקצרים מהארץ ומהעולם. אלה כמה מהמעניינים והמומלצים שבהם (כולל לא־סרט אחד בסוף הרשימה).

מעברים

מעברים

״מעברים״, סרט החדש של איירה סאקס, עוקב אחר תומאס (פרנץ רוגובסקי), במאי גרמני שחי בפריז, שפוצח ברומן לוהט ופזיז עם מורה בשם אגתה (אדל אקסרקופולוס), למרות שהוא נשוי למרטין (בן וישו). התרחיש מתפתח למשולש אהבה סבוך וחזרתי שמלא בפרידות ובפיוסים, ושבמרכזו גיבור שלכאורה מסוגל לאהוב באמת רק את עצמו, וגם זה לא בטוח. ״מעברים״ הוא סרט מיני, כמעט כמו הגיבור האגוצנטרי שלו, תומאס, אדם שבחיים ייחשב בלתי נסבל. בהקרנות קודמות, דמותו הפכה את הסרט כולו לשנוי במחלוקת. "מעברים" לא ממש מספק עלילת גאולה לאנטי־גיבור שלו, ומעדיף את המעגליות והחזרתיות של החיים עצמם. וכאן כוחו הרב ביותר, כי מעבר לסקסיות שלו, הסרט הזה חי, הסרט נושם: לא רק מבחינת הנושא שלו, ולא רק בזכות ההופעות האכזריות עד כאב של כל השלושה, אלא גם במיזנסצנה שלו, בצילום, ואפילו בגירעון של אמולסיית הפילם שלו. דברים אלה מצטרפים להמלצה של ליה דקל שפרסמנו לקראת הקרנת הסרט בפסטיבל הקולנוע ירושלים מוקדם יותר השנה.

חזרה גנרלית

חזרה גנרלית

שחקנים, שחקניות חובבי תאטרון בכלל ומחזות זמר בפרט – אל תפספסו את הקומדיה המוקומנטרית הזאת בפסטיבל. במרכז ״חזרה גנרלית״ עומד מחנה קיץ קטן לתאטרון שמושך אליו את ילדי הבמה בכל חופש גדול. לאחר שמייסדת המחנה נכנס לתרדמת, עול הניהול עובר באופן זמני אל בנה חובב הקריפטו, שאין לו מושג בתאטרון אבל צריך להציל את הקייטנה מפשיטת רגל. אבל גם קיצוצים וצוות מצומצם לא יעצרו את צמד המורים המסורים עד אינסוף של המחנה מלטפח את הדור הבא של הכוכבים והם עובדים על מופע מיוחד למען המנהלת האגדית והרדומה. בדרך למופע, כמובן, יצוצו שלל בעיות בין הילדים, המורים וההנהלה, וגם שלל הזדמנויות לתסריטאים לשלוף בדיחות תאטרון מהשרוול. זה סרט תזזיתי שהסיטואציות בו חשובות יותר מהעלילה הגדולה, וכדאי לצפות בו עם קהל – גם אם אתם לא מכירים את כל המילים של ״אוון הנסן היקר״, בוודאי תדבקו מהצחוק באולם. חוץ מזה, פוטנציאל הקאלט כאן לא מבוטל, עם כתיבה שנונה שמזמינה ציטוטים, ומבחינתי אלה בכלל הילדים שגונבים את ההצגה.

דרך מוזרה לחיות ושלושה סרטים ישראלים

דרך מוזרה לחיות אלמודובר

סרטו הקצר של פדרו אלמודובר לוקח את הבמאי הספרדי אל המערב הפרוע. פדרו פסקל מככב בתור סילבה, אקדוחן שחוזר לעיירה ומתאחד עם חבר ותיק שהפך לשריף, ג׳ייק (אית׳ן הוק). איחוד המאהבים לשעבר מתגלה כמורכב משנדמה, כיוון שג׳ייק רודף אחר בנו של סילבה על רצח. רגשות מן העבר נחשפים בהדרגה ונמהלים בחשדנות ובעוינות של ההווה עד לדו־קרב המתבקש. סצנות השיא והסיום הן היפות בסרט, כשהן חושפות ברגישות את הדמויות זו מול זו ומתחילות לגעת בכשלונות העבר שעצרו את הקשר ביניהם. ״דרך מוזרה לחיות״ אמנם לא מרגיש כמו סרט שלם, ולא רק בגלל האורך שלו, אבל אלמודובר מזמין את הצופים להשלים בדמיון את הסיפור של הצמד שעל המסך. בדרך הוא נהנה מהרגשות העזים שהשילוב מערבון־רומנטי מציע לו, ומהיכולת להביט אחרת על הפרפורמנס הגברי של דמויות השריף והאקדוחן.

לצד סרטו הקצר של אלמודובר, בחרו בפסטיבל להקרין שלושה סרטים קצרים ישראליים של יוצרים צעירים מוכשרים. החיבור בין הסרטים מייצר התכתבות מעניינת ומפתח את התמות של אלמודובר בדרכים מיוחדות: פגישה ספק מקרית של אקסים שלא התגברו על הפרידה ב״ניפגש בסוף הבלוק״ של דניאל גת, ההשפעה של נטיה וזהות מינית על הקשר בין הורים וילדים ב״לא חבר סתם״ של עמרי לרון, והאפשרות להיות מי שאתה בתוך עולם עם תפקידים מגדריים נוקשים ב״שהחיינו״ של אוריה הרץ.

השקת מאגר המידע הגאה הישראלי

ארכיון גאווה ישראלי. מאגר מדיה ישראלי גאה

פרויקט חדש ומעניין שיזכה לחשיפה בפסטיבל הוא מאגר אינטרנטי שיסקור מידע על כל ייצוג להט״בי בקולנוע והטלוויזיה הישראליים לאורך השנים. שיהיה גוף ידע, שלפחות בהתחלה, יהיה מעוגן בפלטפורמה של אתר אינטרנט שתהיה לו גישה לקהל הרחב, לחוקרים, צופים, אנשים בקהילה, אנשי חינוך, תקשורת וכו'

את הפרויקט יזמה גילי פורת תחת הנחייתה של ד״ר יסמין מקס ששון במסגרת המסלול למנהיגות של המרכז הגאה. המאגר שואב השראה מדו״ח GLAAD שמתפרסם מדי שנה מאז שנת 1985, ובו סקירה מקיפה של ייצוגי הדמויות הלהט״ב+ בסרטים ובסדרות של אותה שנה – כמה דמויות ויצירות, איזה זהויות מוצגות, ואפיון של מגמות בהשוואה לשנים שעברו.

כדי לפרסם דו״ח צריך קודם כל מאגר נתונים, אך אין ארגון בישראל שאוסף את המידע הזה או בכלל מתעסק בייצוגים. לכן, השלב הראשון של הפרויקט, לפני יצירת דו״ח שנתי – הוא בכלל איסוף של כל המידע הזה משנת 1948 עד היום. המידע יוצג באתר אינטרנט באופן נגיש, כך שיוכל להגיע לכל המקומות שזקוקים לו – אנשי ונשות חינוך להפניית נוער, עידוד גופי שידור ליזום עוד יצירה, סיקור בתקשורת ועוד.

באירוע השקה שיערך במסגרת הפסטיבל יתקיים פאנל בנושא ייצוגים של דמויות לאורך השנים, ובו ישתתפו: כנרת טריפון, יוצרת ״סטרייט ולעניין״; שיר ראובן, יוצרת הסדרה ״ילדות סכסכניות״; השחקניות ליעוז לוי (״מלאך משחית״, ״המדובב״), איילת רובינסון (״עד החתונה״), אורי בנאי (״פלורנטין״), וגיורא יהלום, יוצר הסדרה ״רביעיית רן״. לאורך הפסטיבל יוקרנו בעותקים משוחזרים (״ידיים קשורות״, ״חסד מופלא״), וכמו כן, תוצג תערוכה אינטראקטיבית של דימויים מיצירות לאורך השנים.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email